Les mer om Effektiv jobbing i innboksen
Les mer om Automatisk sortering
Effektiv jobbing i innboksen 🔨
Slå sammen eller splitte tur
Kravene for dette er:
- Man kan kun slå sammen turer fra samme dato
- Turene må være i rekkefølge i innboksen. Det vil si, det kan ikke være en tur i mellom som ikke velges
- Adressene må matche.
Stopp-adressen på den først kjørte turen må være samme som neste Start, slik at turen er sammenhengende uten noen hull
Splitte tur
Er deler av turen privat?
Har du hatt passasjer på deler av turen som du skal ha ekstra tillegg for?
Det løser du nå ved å splitte turen i to deler, for å kunne benytte ulike satser og tillegg.
Slik gjør du det:
1. Gå til innboks og trykk på det grønne pen-ikonet for å redigere tur.
Nederst på Lagre-knappen ligger Lag splitt-funksjonen
Zoom inn og sett markøren nøyaktig på det punktet du vil splitte. Trykk på Lagre
Turen er nå delt i to deler. Sjekk at tidspunktene stemmer og trykk på Lagre for å fullføre.
Spørsmål og svar:
Hvordan påvirker dette beregningen av bompasseringer?
Bomstasjoner kommer inn på riktig del av turen.
Vil turen(e) bli markert som redigert?
Nei, funksjonen for å dele en tur i to medfører ingen endring på distanse eller adresser.
Hvorfor må jeg sjekke at klokkeslettene stemmer på stopp og ny start?
Ved en splitt estimerer vi klokkeslettene. Tidspunktene for start på første tur, og stopp på siste tur er helt riktige, så dette gjelder kun splitt-tidspunktene.
Jeg har satt markøren på feil plass og kan ikke flytte på den. Hva gjør jeg?
Trykk på Avbryt og begynn på nytt. Ingenting er lagret inntil du fullfører splitten.
Legg til andre kostnader
- Finn turen du skal redigere og trykk på det grønne pen-ikonet
- Utvid seksjonen som heter Annet
- Skroll deg ned til Andre kostnader og fyll inn en beskrivelse av kostnaden, F.eks "Parkering", og legg inn beløpet.
- Klikk på + pluss-ikonet for å legge til flere kostnader på den samme turen.
- Husk å trykke på Lagre
Legg til tur manuelt
Har du glemt å installere GPS? Eller kanskje den ikke fungerte da du kjørte en viktig tur?
Du kan legge til turer manuelt rett i innboksen slik at du ikke mister noen kjøring.
Her er fremgangsmåten for å legge til en tur manuelt:
- Gå til den grønne + pluss ikonet i øvre høyre hjørne og trykk på den
- Trykk på + pluss-tegnet som blir tilgjengelig
- Start med å legge inn start adresse for kjøreturen, velg fra forslagene som kommer opp når du skriver inn adressen
- Legg inn stopp adresse, her velger du også fra forslagene som kommer opp
- Sett riktig dato og klokkeslett for kjøringen din
- Utvid kartet slik at du ser kjøreruten din
- Dersom alt stemmer kan du legge til turen ved å trykke Lagre
Er kjøreruten feil? Da kan du legge inn en Via-adresse så vil ruten endre seg 😊
Slette tur
Gå ned til den grønne pil-ikonet og velg Slett
For å kunne slette en tur må brukeren og abonnementet være mulig å redigere. Som standard vil ikke dette være aktivert på Editor og Read-Only. Det er kun Kontoeier og Administrator som kan sette biler som kan endre på dette.
Automatisk sortering 🔀
La kjøreboken gjøre jobben for deg.
Adresseliste
I adresselisten kan du legge til dine egne adresser. Kjøreboken vil automatisk tilordne riktig sats for turen når den registrerer stopp ved disse adressene. Adresseoversikten deles av alle som deler konto, og dette muliggjør oppbyggingen av en felles oversikt over kunder, til nytte for alle. Samtidig bør man være forsiktig med å inkludere private adresser som man ikke ønsker å dele med andre på kontoen.
Opplastning av CSV-fil med adresser hurtigguide:
Anbefalt metode
-
Åpne malen i Google Sheets
- Krever at du har en gratis Google-konto
- Fyll inn din egen informasjon. Kolonne A til E er påkrevd.
Her kan du også lime inn fra dine andre regneark - Fil -> Laste ned -> Kommaseparerte verdier .csv
- Importér adresser https://app.autogear.com/dashboard/import-csv
Alternativ metode
- Last ned CSV
- Krever forhåndskunnskap
Les mer om opplasting og steg for steg her:
Denne funksjonen hjelper deg å automatisk sortere hva som er jobb og hva som er privat, og å fylle ut formål på turene dine. Det godkjente filformatet er CSV (kommaseparerte verdier). Dette er et format som er bredt støttet i alle type regneark og teksteditorer. Denne funksjonen er laget med tanke på at man skal kunne eksportere et større antall adresser og kunder fra sin egen CRM.
Vi anbefaler at du benytter Google Sheet for å lage CSV-filen din
Du kan benytte andre typer regneark og tekstbehandlingsverktøy (les mer i bunnen av dette dokumentet). Erfaringsmessig er Google Sheets den enkleste og sikreste metoden, da CSV-filen som lastes ned er helt ren og med de riktige tegnsettene. Google sheet er gratis og enkel i bruk.
Lag din egen kopi av malen
Åpne i Google Sheets
Slik bruker du denne malen:
- Fyll inn din egen informasjon. Kolonne A til E er påkrevd. Her kan du også lime inn fra dine andre regneark
- Fil -> Laste ned -> Kommaseparerte verdier .csv
- Importér adresser https://app.autogear.com/dashboard/import-csv
Hva skal filen innholde?
Listen du importerer har følgende kolonner som du må fylle ut (*påkrevd)
- Address*
- PostalCode*
- PostalArea*
-
Name*
Navn på firma eller person tilknyttet adressen. På dine rapporter vises både adresse og navn.
-
Type*
Jobb,Privat
Work,Private
-
Category
Gir deg flere valgmuligheter innen redigering og rapportering (planlagt ila 2020).
Eksempel på kategorier: Forhandlere, Selgere, Region Øst, Familie
-
RadiusInMeters
Fyll inn antall meter radius rundt adressen dette skal inkludere. Skriv kun inn tall. Dersom du ikke fyller inn noe benyttes standardverdien på 100 meter. Det er anbefalt å la dette stå tomt og benytte standard.
-
Description
Hva som skal komme som formål på turen hvor adressen er stoppadressen på en tur
F.eks Kundemøte
Slik importerer du .CSV-filen til Autogear
- Åpne din nettleser og gå til https://app.autogear.com/dashboard/import-csv
- Klikk på Velg fil-knappen og last opp CSV-filen din
- Det kan ta 10 sek til et par minutter før filen er ferdig.
- Klikk på Fullfør importen for å gjennomføre importen
- Resultatet vises i ulike kategorier.
- Klar til import
-
Duplikater
Enten duplikat i listen din, eller eksisterer allerede på en av dine turer -
Error
Du kan laste ned Error-filen for se over disse og eventuelt fikse på det som er feil. Typiske feil kan være at vi ikke kan importere postboksadresser, eller at adressen er stavet feil/forkortet, slik at vi ikke gjenkjenner den.
Etter import:
De importerte adressene ligger på Adresse-siden din.
TripEngine -> Adresser (https://app.autogear.com/dashboard/address-list)
Spørsmål og svar
Jeg har all data i en Excel-fil. Hvordan konverterer jeg det til en CSV-fil?
Vi anbefaler å markere alt innhold og kopiere det i Excel og lime det inn i Google Sheets. Der kan du enkelt lagre Google-regnearket til en CSV-fil.
Du kan også lagre som CSV i Excel og prøve det, men det kan feile fordi tegnesettene eller andre innstillinger blir feil.
Dersom importen feiler grunnet feil med filen, gjør følgende:
-
Filen skal være kun ha komma (,)
- ikke semikolon (;) eller apostrofer (“) -
Hvis du blir spurt, bruk Unicode 8
Hva er en .CSV-fil?
CSV-filen er en av de meste brukte formatene for kontaktlister. Fordelen for deg som kunde er at du vil kunne eksportere fra en hvilken som helst annen kontaktdatabase du har og laste opp til Autogear.
CSV står for kommaspeparert fil. En CSV-filer kan lages og åpnes fra mange ulike programmer. Bl.a Microsoft Excel, Google Sheet, Openoffice Calc, og teksteditorer. I regneark slik som Excel kan man vise filen i kolonner, og i teksteditorer slik som Notepad vil det være linjer som er kommaseparert.
Se hvordan du legger til adresser rett fra innboksen her:
Legg til adresse i Adresselisten rett fra Innboksen
Smartere sortering av jobb og privat
- Turene vil automatisk sorteres som jobb eller privat, basert på lagrede adresser
- Adresser i adresselisten overstyrer standardsats og/eller regler på arbeidstid
- Turer til/fra adresser som ikke er lagret i adresselisten vil få sats basert på arbeidstid eller standard sats.
Et eks, du har satt opp en regel på at mellom kl 08-16, mandag til fredag logges som jobb og kjøring utenom dette logges som privat. Har du lagt inn noen private adresser i adresselisten, f.eks SFO/Barnehage eller et familiemedlem og din hjemme adresse, og kjører mellom disse adressene skjer innenfor tiden regelen din gjelder, vil turen komme som privat.
Fjern urelevante adresser fra adresselisten
- Trykk på pen-ikonet til høyre for å redigere
- Merk og fjern navnet du har gitt adressen
- Lagre
Spørsmål og svar
Jeg får ikke treff på adressen
Autogear benytter karttjenester fra HERE maps. Dersom du lurer på om din adresse ligger inne, søk her: https://wego.here.com/
Det oppstår i noen tilfeller en forsinkelse før nye norske adresser kommer inn i HERE-kartet, og dermed blir tilgjengelig for Autogear. Klikk på "Tilbakemelding" nederst til høyre på wego.here.com for å rapportere inn feil eller mangler i kartet.
Adressen jeg skriver inn blir endret
Adresser som allerede ligger i din Adresseliste har en radius som den dekker, normalt 100 meter.
Det er ikke mulig å legge inn adresser som overlapper dine prioriterte adresser. Dersom jeg f.eks allerede har "Karl Johans gate 2, Oslo" liggende inne i adresselisten min, kan jeg ikke legge til "Karl Johans gate 3, Oslo", som er kun 50 meter unna.
Dette kan man oppleve dersom man behandler adresser på følgende steder
- Legger inn adresser i adresselisten
- Legger til en manuell tur
- Redigerer adressen på en tur
Adressen har et rart format
Google Maps bruker et format som heter Plus code (digital adresse). Plus code brukes noen ganger når adressenavnet er lite spesifikt.
Eksempel: I stedet for å bruke "Havreslettskogen, Ringerike" så benyttes "56VW+4P Hønefoss, Norway"
Automatisk korrigering av turer
Autosplitt-funksjonen avgjør hvor lenge bilen må stå stille før turen anses som fullført. Standardinnstillingen for autosplitt er 10 minutter. Dette betyr at du kan stanse, f.eks. for å fylle drivstoff, i 9 minutter, fortsette videre til destinasjonen, og den registreres som en tur. Hvis du derimot stopper i 11 minutter før turen går videre, vil det bli ansett som en avsluttet tur og en ny start, totalt to separate turer.
Autokorrigering aktiveres når bilen påbegynner en tur og GPS-en får kontakt på en annen lokasjon enn der den ble parkert. Med andre ord, hvis GPS-en etablerer kontakt og begynner å registrere én kilometer fra starten, vil systemet automatisk justere for den manglende distansen. Dette vil korrigere både kartet og det registrerte antall kjørte meter, slik at den totale distansen og kostnaden blir riktig. Standardinnstillingen for autokorrigering er satt til 100 km.
Et eks.: du har parkert i et parkerings hus under bakken, hvor det ofte er vanskelig for en satellitt å få kontakt. Du kjører ut og GPSen bruker 5 minutter før den får kontakt med satellitten. Avhengig av farten du har så vil den registrere at starten er ca 5 km fra siste stopp og tegne ruten fra siste stoppested, slik at du ikke mister noen km eller får feil stopp/start på turene og må manuelt redigere.
Autokorrigering kan administreres her: Autokorreksjon
Regler ⚖️
Regler er et verktøy du kan bruke for at mye av redigeringen og arbeidet skjer før turen lastes inn i kjøreboken. Du kan sette regel for når turer skal registreres som jobb, ha et automatisk formål, automatisk tilknytte et prosjekt og at turer som er jobb eller privat automatisk skal arkiveres.
Arbeidstid
-
Ved å sette opp en regel for arbeidstid kan du automatisk tildel turer en sats og et formål. De fleste nye kontoer har automatisk fått en regel for arbeidstid. Denne kan endres eller slettes. Man kan også lage flere regler dersom man har ulike arbeidstider i uken.
Gå til Regler og trykk på + Lag regel oppe til høyre på siden - Velg satsen som skal være Jobb. Eks. Jobb - egen bil eller Jobb - Firmaeid varebil kl. 2
- Velg tidspunkt og dag(er) det skal gjelde. Eks 08 - 16, mandag til fredag.
- En tur som starter innenfor arbeidstidsregelen, og slutter utenfor. vil bli klassifisert som jobb i følge denne reglen.
Dersom du har en konto med flere kjøretøy kan du lage en regel som gjelder for alle, eller utvalgte.
Adresseliste
Her kan du velge om du ønsker at turene automatisk fylles ut med navn som er lagt inn i Adresselisten. Som standard er denne slått på, men du kan når som helst slå den av om ønskelig.
Formål på turene
Du kan gjøre det obligatorisk for brukere på din konto å fylle ut formål på alle jobb-turer, før de kan bekreftes. Velg om det skal gjelde for alle eller utvalgte brukere.
Du kan kombinere denne med regelen for Arbeidstid, å legge inn et formål fast på turer som kommer inn som jobb. F.eks. Service, Kundemøte e.l.
Prosjektregel
Gjør det obligatorisk å legge inn prosjekt på alle jobb-turer før de kan bekreftes. Velg om det skal gjelde for alle eller utvalgte brukere på din konto. Denne er for å sikre at ved viderefakturering på prosjekter at kjøring er korrekt merket og blir fakturert for.
Prosjektautomasjon
Er du eller noen av brukerne på din konto fast på et prosjekt over en kortere eller lengre periode, kan du sette opp at alle turer innenfor en valgt periode kommer automatisk inn med valgt prosjekt.
Du kan legge inn så mange du ønsker. Slik at du kan velge et prosjekt på flere, eller et fast prosjekt per bil. Har du eks. 10 biler som kjører fast på hvert sitt prosjekt i en kortere eller lengre periode, kan du bruke denne for å sikre at prosjekt alltid kommer på turene.
Den viser også informasjon om når regelen ble opprettet og hvem som har laget den.
Autobekreftelse
Slå på autobekreftelsen om du ønsker at alle turer kjørt merket med jobb eller privat, automatisk legger seg i arkivet.
Velg om du ønsker å slå på for turer registrert som jobb eller privat. Huk videre av på hvilke biler du ønsker deg skal gjelde for, og lagre. Har du en bilpark hvor noen ønsker alle private turer direkte arkivert og noen ønsker turer i jobb arkivert direkte, kan skreddersy dette.
Varslingstjenester 🔔
Få varsel dersom det er ny tur eller om enheten ikke logger.
Du kan selv bestemme hvilke varslinger og hvem som skal motta, standard varslinger er:
- Motta varsel når nye brukere aksepterer invitasjonen
- Motta varsel dersom GPSen kobles fra eller til bilen
- Motta varsel hver gang det er nye turer i innboksen din
- Motta varsel dersom det ikke har kommet inn nye turer siste 7 dager
- Motta varsel dersom vi ikke har fått kontakt med GPS-enheten din siste 24 timer (Fungerer kun for OBD2-enheter)
Varslinger kan administreres her
Innstillinger for bomstasjon
Autogear kjørebok har en avansert funksjon som automatisk fanger opp dine bompasseringer. Logikken som fanger opp bompasseringene kan betraktes som treffsikre forslag, hvor timesregler, rushtidsavgifter og alt annet relevant er ivaretatt. Ettersom Autogear ikke har noen kobling direkte mot bompengeselskapene, gjør vi oppmerksom på at små feil kan oppstå.
Slå av eller på bompasseringer og AutoPASS-rabatt
Slå av eller på bompasseringer og AutoPASS-rabatt
https://app.autogear.com/dashboard/tollstation
-
Pr kjøretøy:
-
For flere kjøretøy:
Innstillingene lar deg
- Velge om du ønsker å inkludere bompenger på dine turer og rapporter
- Velge om du benytter AutoPASS-rabatt.
- Velge om du har ekstra rabatt på ferjer med forhåndbetalt AutoPASS Ferjekonto. Les mer
Hvordan beregnes bompenger
Bompengeberegningen er basert på flere faktorer.
-
Bil (størrelse og drivstofftype)
Det betyr at dersom din konto har flere abonnement og ulike biltyper vil prisene kunne variere på samme type turer. -
Timesregler
Den dyreste passeringen innenfor timen blir belastet -
Rushtidsavgift
- AutoPASS-rabatt
Hva skjer med når jeg velger å skjule eller viser bomstasjoner?
Da vil alle turer tilknyttet kjøretøyet vises med eller uten bompenger. Både gamle og nye turer.
Hva skjer med når jeg velger å skru av eller på Autopass-rabatten?
Da vil alle turer tilknyttet kjøretøyet vises med eller uten rabatt. Både gamle og nye turer.
Trykk her for innstillinger for bomstasjon på din konto
Integrasjoner 🔗
Autogear er integrert mot regnskapssystemene Visma, Tripletex og PowerOffice.
Fremgangen for å opprette integrasjonen er forskjellige for de tre systemene:
Visma
Ved å aktivere integrasjonen kan du sende turer med kjøregodtgjørelse fra Autogear til din Visma.net Expense-konto.
Slik aktiverer du integrasjonen
Gå til https://app.autogear.com/dashboard/vismaauth
Logg inn med det brukernavn og passord du benytter for å logge inn på Visma.
Send turer til Visma
Gå til Bekreftede turer
https://app.autogear.com/dashboard/outbox
Merk turene som skal sendes, Klikk på Lag krav, og huk av for Send til Visma
Opprett koblingen og send rapporten din
Feilsøk: Mine turer kommer ikke til Visma
Hvilke turer kan du ikke sende fra Bekreftede turer
- Egendefinerte satser
- Privat - Firmaeid varebil kl. 2 / fordelsbeskatning av yrkesbil
Hva inneholder hver tur som sendes over til Visma
- Dato
- Visma viser ikke klokkeslett, kun dato. Et tips er å laste opp pdf'en fra Autogear-kravet som vedlegg i reiseregningen i Visma expense, så er alle detaljer samlet der.
- Adresser for start og stopp
- Antall km
- Visma støtter ikke turer som er kortere enn 1 km, og disse vil rundes ned til 0 km i Visma. Se bilde
- Sats
- Tillegg, slik som passasjer
- Visma har ikke "Frakt og utstyr av materiell", så den kommer inn som "Tilhenger" i Visma. Beløpene blir riktige og i Autogear er fortsatt "Frakt og utstyr" i bruk dersom du trenger original-bilaget
- Bompasseringer
Slik ser en Autogear-tur med tillegg ut i Visma
Hvor i Visma finner jeg turene?
Her finner du turene på din Visma-konto- Logg inn på Visma .Net Expense > Oversikt
- Start en reiseregning og trykk på + Legg til ny og Kjørebok
- Klikk på GPS/employee app, for å bruke Autogear-turene som ligger klart i mottaket
- Velg turen(e) og klikk på Bruk
Legg ved vedlegg for å spesifisere formål på turene
Visma støtter ikke Formål på hver enkelt tur, så det er ikke en del av dataen som overføres.
Tips! Legg ved pdf'en fra Autogear som vedlegg i reiseregningen.
Trykk på "Legg ved fil" og last opp PDF.
Sjekk hvilke turer som er sendt til Visma
Alle turer som er sendt merkes med en Visma-tag
Sende turer på nytt til Visma
Duplikater er ikke tillatt, så turene må først slettes fra Visma før du kan sende dem på nytt.
- Rediger dem i Autogear
- Avbryt kravet i Utboksen
- Eller flytte turene tilbake til innboksen for å redigere på dem
- Avbryt kravet i Utboksen
Slik sletter du turer fra Visma
1. Slett Importerte turer
2. Slett fra Importmottaket
Feilsøk:
https://support.autogear.no/hc/no/articles/10534690855836-Integrasjoner
Tripletex
Med Autogears Tripletex-integrasjon kan man sende over turer til Tripletex sin reiseregningsmodul, "Reiser og utlegg". I Tripletex dukker turene og bompengene som har blitt sendt opp som en ferdig utfylt reiseregning som kan sendes videre til godkjenning. Regnskapsføringen av kjøregodtgjørelsen vil dermed foregå automatisk.
Satsen på turene som sendes over må være "Jobb - egen bil"
Slik lager du brukernøkkelen
Installasjon
Krav
- Kunden må ha en Tripletex-konto hvor reiseregning er aktivert.
- Brukere må være definert som Ansatte, og ikke Kontakter i Tripletex.
Dersom du allerede har lønn og reiseregning i Tripletex er det på plass.
Les mer nederst på denne siden i Feilsøk
Dette gjør du på din Tripletex-konto
1. Opprett en API-tilgang med alle rettigheter
> Min Profil -> Mer -> API-tilgang
hvis du ikke har tilgang må du kontakte admin for din bedrifts Tripletex-konto
2. Lag brukernøkkel.
- Ny nøkkel
- Velg "Autogear_reise". For å være sikker på at alt fungerer anbefaler vi "Tilpasset oppett" og Alle tilganger. Gi nøkkelen et valgfritt navn, f.eks Autogear
-
- Klikk Opprett nøkkel, og kopier brukernøkkelen som du skal bruke inn på din Autogear-konto
Dette gjør du på din Autogear-konto
- Gå til https://app.autogear.com/dashboard/tripletexauth for å aktivere integrasjonen, ved å fylle inn brukernøkkelen.
- I tabellen under brukernøkkelen vises en liste over ansatte som er registrert på Autogear. Sjekk at ansatte stemmer og, at riktig navn er valgt i nedrekkslisten til høyre
(Legg til brukere dersom noen mangler https://app.autogear.com/dashboard/add-user)
Navn på bruker må være likt som navn på den ansatte
Klikk for større bilde
Du kan nå sende turer fra Autogear til Tripletex.
Slik flytter du turene fra Autogear til Tripletex
Hvilke turer kan du sende
- Alle turer som er i din Bekreftede turer med satsene for kjøregodgjørelse
- Jobb - egen bil
- Jobb - egen bil skattefri sats
Hvilke turer kan du ikke sende
- Variabel firmabilbeskatning
- Varebil kl. 2 - privat og Varebil kl. 2 - yrkeskjøring
- Varebil kl. 2 - privat og Varebil kl. 2 - yrkeskjøring
- Firmaeid bil
- Jobb og privat
- Jobb og privat
- Egendefinert sats
Slik sender du turer
Gå til https://app.autogear.com/dashboard/outbox
Legg til en eller flere turer og følg veiviseren. Velg 'Send til Tripletex'.
Når du trykker på lag krav sendes turene til Tripletex.
Her kommer turene inn i Tripletex
Turene komme inn i Reiser og utlegg. Alle turene på vedlagte skjermbilde er sendt fra Bekreftede turer i Autogear.
Tripletex viser egne linjer for tillegg slik som "Frakt av utstyr" o.l.
Sende turer på nytt til Tripletex
Turer som er sendt til Tripletex har en Tripletex-etikett og kan ikke sendes på nytt før etiketten er fjernet.
Slik sender du på nytt:
1. Slett turene fra Tripletex. Duplikater er ikke tillatt
2. Avbryt kravet under Valg, turene sendes tilbake til Lag krav og sendes på nytt.
Feilsøk
- Sjekk om det er opprettet brukertilgang til "Reiseregning" i Tripletex. Det gjøres ved å logge inn på Tripletex og velge "Min profil"> gå til "Brukertilgang" som ligger under "Mer", og huke av det man trenger under "Reiser og utlegg"
- Klikk deg inn på brukernøkkelen og sjekk at du "Lesetilgang til ansattinformasjon" er huket av
- Brukere av lønn- og reiseregning må være registrert i Tripletex som en ansatt, og ikke bare en kontakt.
Slik gjør du det i Tripletex: Brukertilgangen til en kontakt kan endres via "Kunde/Kontakter" i hovedmenyen. Klikk på "Detaljer" for kontakten og velg "Brukertilgang" i menyen.
- Dersom en regnskapsfører er involvert så er følgende en mulig årsak til feil:
Brukeren/selskapet må selv aktivere API modulen og lage API-bruker.
Det kan de gjøre på en egen bruker i selskapet eller gi admin til noen andre som da får gjort dette.
Tripletex-Prosjekt for firmabil
Hurtigguide
1. Aktiver integrasjonen med brukernøkkel fra Tripletex (første gangs oppsett)
2. Opprett produkt i Tripletex (første gangs oppsett)
3. Synkroniser prosjektene til Autogear (ved behov)
4. Legg til prosjekter på turene i Autogear (på relevante turer)
5. Lag en prosjektrapport og synkroniser den med Tripletex (ved behov)
Detaljert beskrivelse
Integrasjonen mellom Autogear og Tripletex tillater deg å synkronisere dine Tripletex-prosjekter til Autogear, slik at du kan legge dem til på turene dine.
Videre kan du lage en Autogear prosjektrapport som du synkroniserer mot Tripletex Prosjekt. Kjøringen din vil da legges til som ordrelinjer knyttet til et produkt, på hvert prosjekt som er brukt.
Opprett produkt for kjøring i Tripletex
Gå til Tripletex og opprett produktet som du ønsker at kjøringen din skal knyttes til.
Du kan navngi produktet til noe valgfritt, slik som "Kjøring", "Bilbruk" eller lignende.
Beløpet som brukes
- Ved eksport fra Autogear til Tripletex vil beløpet fra Autogear benyttes.
-
Hva når satsen Jobb - Varebil kl. 2 gir kr 0,- ?
Man kan sette en "Innkjøpspris eks mva" på produktet i Tripletex. Dette vil fungere som pris pr km. Det vil si at antallet km man eksportere fra Autogear, multipliseres med prisen du setter på produktet. Dette vil kun benyttes når beløpet i Autogear er kr 0,-
Slik gjør du det:
Klikk deg inn på produktet i Tripletex, og scroll ned til Prisinformasjon. Beløpet er som standard 0, men det kan du selv endre, f.eks til 3,50 slik eksempelet viser
-
Hva når satsen Jobb - Varebil kl. 2 gir kr 0,- ?
Tips! Opprett egendefinert sats i Autogear dersom du ønsker et høyere beløp enn standardsatsene
Når produktet er opprettet i Tripletex kobler du det mot Autogear her https://app.autogear.com/dashboard/tripletexauth
Synkronisere dine Tripletex-prosjekt til Autogear
https://app.autogear.com/dashboard/projects
Trykk på synkroniser-knappen for å hente dine Tripletex-prosjekt til Autogear
Rapportering og eksport til Tripletex
Bygg rapporten slik du ønsker, og trykk på Forhåndsvisning. https://app.autogear.com/dashboard/project-report
Trykk på Eksportér-knappen nederst til høyre for å synkronisere tallene til Tripletex
Slik kommer det inn i Tripletex
- Eksporten legger seg som Ordrelinjer på hvert prosjekt
- Vi legger også en PDF med alle detaljene i Dokumentarkivet
Oversikt over fullførte eksporter
https://app.autogear.com/dashboard/exports
På denne siden kan du laste ned PDF med detaljene, eller slette eksporten for å sende turene på nytt.
Feilsøk
Prosjektene synkroniseres ikke riktig fra Tripletex til Autogear for en eller flere ansatte
Sjekk at innstillingene er riktige.
På siden hvor du opprettet api-nøkkelen, kan du se boksen for Prosjekt har huket av for "Hele selskapet" slik skjermbildet nedenfor viser?
Slik klikker du deg inn på brukernøkkelen. Venstremenyen Selskap > Ansatte > din egen bruker. Deretter Mer > Api-tilgang. Klikk på navnet på nøkkelen.
PowerOffice
Med denne integrasjonen kan du sende lønnsrapport fra Autogear til Poweroffice. Det vil i praksis si at vi lager lønnslinjer som man kan bruke på neste lønnskjøring.
Aktivere integrasjonen
1. Legg til Autogear som en Utvidelse
Logg inn på Poweroffice, gå til Innstillinger og Utvidelser
Klikk på Legg til utvidelse og velg Autogear i listen. Trykk OK
2. Kopier klientnøkkelen
Dobbeltklikk på utvidelsen, i Autogear og kopier klientnøkkelen.
3. Legg til integrasjon i Autogear
Gå til https://app.autogear.com/dashboard/poweroffice og bruk klientnøkkelen for å aktivere integrasjonen
GIF av hvordan man oppretter integrasjon
Bruke integrasjonen
Slik lager du lønnsrapporten som kan eksporteres til Poweroffice
1. Lag lønnsrapport https://app.autogear.com/dashboard/payroll-report
- Velg periode, f.eks forrige måned
- Velg sjåfør, en eller flere ansatte
- Velg sats. "Jobb - egen bil" eller "Privat - firmaeid varebil kl. 2"
- Velg hvilken status turene kan ha. Unclaimed er turer som ligger i Innboksen. Claim betyr at man laget ferdig et krav i Utboksen
Spørsmål og svar
Hva kan jeg sende til Poweroffice?
Turer med satsene
- Jobb - Egen bil
- Jobb - Egen bil skattefri sats
- Privat - Varebil kl. 2
Egendefinerte satser støttes ikke
Hva skjer når jeg trykker på Eksporter til Poweroffice?
- Lønnslinjene sendes til Poweroffice lønn og klar for din neste lønnskjøring
- Turene som er sendt får en Poweroffice-etikett som vises i innboksen og utboksen
Hvor kan jeg se hva som er sendt til Poweroffice?
Kan jeg sende over ny lønnskjøring med samme periode på nytt til Poweroffice?
Ja det er mulig. Men først må du gjøre følgende:
- Slette lønnskjøringen i Poweroffice
- Slette eksporten i Autogear https://app.autogear.com/dashboard/exports
Når state er "Is cancelled" kan perioden sendes på nytt fra Autogear
Hva er forskjellen når jeg sender turer som har status Ikke krevd, Påbegynt krav og Godkjent krav.
Godkjent krav betyr at turene har gått via Bekreftede turer i Autogear og er ferdig behandlet
Påbegynt krav betyr at turene ligger klare til å opprettes til et krav og Ikke krevd betyr at turene fortsatt ligger i Innboksen
- Ved eksport av Påbegynt krav turer får man spørsmål om man samtidig ønsker å arkivere turene
Dersom man takker ja til det, ryddes turene unna fra Innboksen til Arkivet og man får en etikett som viser at de er eksportert til Poweroffice.
- Dersom man takker nei, vil turene bli sendt til Poweroffice og fortsatt ligge i Autogear sin Innboks:
Smartdok
- Synkronisere prosjekter og verktøy fra SmartDok til Autogear
- Eksportere prosjektrapporter til SmartDok.
https://app.autogear.com/dashboard/smartdok
Aktivere integrasjonen
1. Lag brukernøkkel i SmartDok
https://web.smartdok.no/app/company/api-admin/api-tokens
Du kan bruke valgfritt navn, f.eks Autogear.
2. Legg til integrasjon i Autogear
Gå til https://app.autogear.com/dashboard/smartdok og lim inn klientnøkkelen for å aktivere integrasjonen
Bruke integrasjonen
1. Synkronisere verktøy fra SmartDok (disse brukes sammen med Autogear Tag som gir deg oversikten over hvor dine verktøy befinner seg)
https://app.autogear.com/dashboard/tools
2. Synkronisere prosjekt fra SmartDok, som brukes på turene i kjøreboken
https://app.autogear.com/dashboard/projects
3. Rapportere Prosjekt til SmartDok
Du lager rapporten rett fra Prosjektrapporten: https://app.autogear.com/dashboard/project-report
Les mer om Prosjektrapport ved å trykke HER.
4. Finne frem til turer som er overført for videre fakturering i Poweroffice
Logg inn i Autogear via Smartdok
Når du er innlogget på Smartdok, kan du logge inn i din Autogear kjørebok direkte, uten å måtte åpne en ny fane. Klikk på Autogear og logg inn med brukernavn og passord. Denne er laget for enklere kunne behandle turer på et sted og sende over turer som skal faktureres på prosjekter
Nettlønn
Med denne utvidelsen får du
- Automatisk satt lønnskoder fra Nettlønn i Autogear
- En egen fileksport til lønnskjøringen, i Excel-format. Denne filen er klar til å importeres i Nettlønn og legge til all relevant informasjon til din neste lønnskjøring.
Slik gjør du det:
1. Aktiver utvidelsen
Logg inn i Autogear, og gå til https://app.autogear.com/dashboard/nettlonn
Klikk på Aktivér.
2. Velg Lønnsart
Som en del av aktiveringen får du spørsmål om Lønnsart. Ved å klikke på Bruk Standard, vil systemet automatisk legge til alle Nettlønn sine standard lønnsarter.
Dersom ditt firma bruker andre lønnsarter, kan du velge "Lag mine egne".
https://app.autogear.com/dashboard/paycodes
Lag lønnsfil
Ved opprettelse av en lønnsfil i Autogear, får du nå valget om å laste ned i Nettlønn-format.
Slik lager du lønnsrapport
Husk dette!
Organisasjonsnummer
Dette er påkrevd for å få en komplett og funksjonell fil til Nettlønn. Det legger du inn her:
https://app.autogear.com/dashboard/account-settings
Ansattnummer
Legg inn ansattnummer her https://app.autogear.com/dashboard/user-list
Kommentarer
0 kommentarer
Logg på hvis du vil legge inn en kommentar.